Potężny „dach słoneczny”

Niespełna rok oddzielał pierwotny pomysł od podłączenia do sieci najpotężniejszego systemu fotowoltaicznego w Szwajcarii. Wiedza i doświadczenie Weidmüller pomogły osiągnąć ten rekordowy czas.

Potężny „dach słoneczny”

Potężny „dach słoneczny” – Helion Solar, Szwajcaria

Dzięki największemu w Europie żurawiowi samojezdnemu i śmigłowcowi transportowemu Super Puma fabrycznie zmontowane jednostki składające się z inwerterów 20 kW i modułów fotowoltaicznych zostały podniesione z ziemi na dach i zamontowane na wyjątkowej stalowej konstrukcji.

To, co zostało podniesione, to obecnie najpotężniejszy szwajcarski dachowy system fotowoltaiczny, który został zamontowany na płaskim dachu hali produkcyjnej w gminie Zuchwil. Właścicielem budynku jest Swiss Prime Anlagenstiftung. Lokalna firma Helion Solar została zatrudniona przy projektowaniu, realizacji i konserwacji systemu dachowego.

Unikatowa konstrukcja

– System fotowoltaiczny jest wyjątkowy pod względem konstrukcji, ponieważ został zbudowany na dachu istniejącej hali produkcyjnej. Specjalna konstrukcja stalowa, na której zamontowano moduły fotowoltaiczne na wysokości czterech metrów nad istniejącym dachem dwuspadkowym i jednospadkowym, zapewnia łatwy dostęp do późniejszych prac konserwacyjnych, mówi Dominik Stierli, kierownik projektu w Helion Solar. – Ze względu na ostateczny termin wypłacania wynagrodzenia za przesyłanie energii do sieci, musieliśmy skończyć pracę do 30 września. Udało się utrzymać napięty harmonogram projektu m.in. dzięki zastosowaniu prefabrykowanych jednostek instalacyjnych. Ale także partnerzy, tacy jak Weidmüller, którzy wspierali nas wysokimi standardami i zaangażowaniem, są ważnym powodem sukcesu tego projektu.

Wstępne, gotowe do podłączenia rozwiązania dostępne bezzwłocznie

Na dachu o powierzchni 36 000 m² 22 000 paneli słonecznych generuje obecnie 5,6 MW energii. Pokrywa to zapotrzebowanie kilku tysięcy domów jednorodzinnych – około jednej trzeciej ludności Zuchwil. Emisja CO2 została zmniejszona o około 595 ton rocznie, co odpowiada emisjom spalin wygenerowanym przy okrążeniu Ziemi przez nowy samochód 104 razy. 284 rozdzielnice fotowoltaiczne uzbrojone specjalnie dla Helion Solar pomogły uzyskać ten wynik dzięki niezawodnemu połączeniu mocy wyjściowej z poszczególnych ciągów i połączeniu mocy wyjściowej z inwerterem.

– Kiedy przyszedł do nas kierownik projektu Helion Solar z prośbą o dostosowane rozdzielnicy fotowoltaicznej, mieliśmy około trzy miesiące do planowanej daty oddania do użytku. Powiedzieliśmy mu, że to nie będzie problemem i dostarczyliśmy pierwsze gotowe do połączenia rozwiązania, w tym pierwsze próbki, w ciągu zaledwie dwóch tygodni, informuje David Schütz z Weidmüller, który nadzorował projekt jako specjalista ds. rozwiązań specjalnych. – Dzięki naszej wiedzy na temat przepisów technicznych w Szwajcarii byliśmy w stanie opracować rozwiązania dla Helion Solar, które są w pełni zgodne z normami i starannie skonfigurowane pod kątem planowanej architektury systemu. Nasze prototypy przechodziły więc testy bezpośrednio na etapie aplikacji. Następnie dostarczyliśmy w pełni uzbrojone i przetestowane rozdzielnice fotowoltaiczne, tak aby czas instalacji na miejscu został skrócony do samego oddania do eksploatacji.