Duża prędkość z HighPower

Do przesyłu mocy w pociągach dużych prędkości Velaro® D firmy Siemens wykorzystuje się złącza silnoprądowe HighPower firmy Weidmüller. System ten ofruje modułową konstrukcję, niezawodne zaprasowanie przewodów i wtykane połączenia - wszystko to zapewnia doskonałe przystosowanie do wymagających zastosowań transportowych.

Duża prędkość z HighPower

Pociągi dużych prędkości Velaro® są już wykorzystywane w Hiszpanii, Chinach i Rosji. Pociągi te przeznaczone są do osiągania rzeczywistych prędkości rzędu 320 km/h. Niezmodyfikowany pociąg Velaro® jechał już z rekordową prędkością 458 km/h, jest to więc najszybszy w historii pociąg produkowany seryjnie.

Takie prędkości są osiągalne tylko dlatego, że pociągi jak Velaro® nie wykorzystują już silnika w lokomotywie. Zamiast tego silnik jest ustawiony nad osiami napędu A więc lokomotywa nie jest już najważniejsza, ponieważ systemy i podsystemy elektroniczne są wbudowane i rozmieszczone na całej długości pociągu. Do niezawodnego przesyłania sygnałów w tych systemach wymaganych jest wiele przyłączy przewodowych w wielu miejscach. Jedne z takich połączeń są wykonane z użyciem złącz wysokoprądowych RockStar® HighPower firmy Weidmüller. Produkt ten został specjalnie opracowany dla zastosowań z dużym prądem, obejmujących kable silnikowe, hamulce prądu wirowego i połączenia między wagonami. System jest wtykowy, dzięki czemu można szybko i łatwo wymieniać komponenty podczas prac konserwacyjnych.

Innowacyjnie zaprojektowany produkt do przesyłu energii za pośrednictwem wtyków

System RockStar® HighPower firmy Weidmüller oferuje zupełnie nowe, dostosowane do potrzeb komponenty. Stanowią one innowacyjne rozwiązanie produktowe do wtykowego przesyłu energii w zastosowaniach transportowych. System składa się z jednoczęściowych styków zaciskanych, tulejek izolacyjnych, ramek na wkłady stykowe i wieloczęściowej, odlewanej z aluminium obudowy.

– Stosowany przez nas bezobsługowy styk zaciskany ma tę zaletę, że można wykonać trwałe połączenie za pomocą standardowego narzędzia – wyjaśnia kierownik produktu Weidmüller, Jürgen Beymann. – Uzyskane połączenie jest niezawodne i nawet gdy jest narażone na działanie silnych drgań, nie ulega częściowemu poluzowaniu. Gilza izolacyjna, wykonana z wysokiej jakości izolacji PA66, zapewnia niezawodną ochronę połączenia. Ten materiał jest certyfikowany do zastosowań kolejowych i jest wpisany na listę UL.

Udało nam się opracować dobre alternatywne rozwiązanie dla naszych złącz HighPower. Wykorzystujemy specjalnie opracowaną dławnicę kablową dla złącza i zapewniamy kompatybilność elektromagnetyczną za pomocą wewnętrznych przyłączy ekranu. Gwarantowane, trwałe i bezpieczne połączenie.

Jürgen Beymann, Weidmüller

RockStar® HighPower to modułowe złącze wysokoprądowe, specjalnie zaprojektowane do wymagających zastosowań transportowych

Stale niezawodne połączenie

W przypadku producentów z branży kolejowej, takich jak Siemens, kompatybilność elektromagnetyczna (EMC) urządzenia jest niezwykle ważna, ponieważ zapewnia użytkowanie bez zakłóceń. – Udało nam się opracować dobre alternatywne rozwiązanie dla naszych złącz HighPower – mówi Jürgen Beymann. – Wykorzystujemy specjalnie opracowaną dławnicę kablową dla złącza i zapewniamy kompatybilność elektromagnetyczną za pomocą wewnętrznych przyłączy ekranu. Gwarantowane, trwałe i bezpieczne połączenie.

Okablowanie jest widoczne podczas całego procesu roboczego

Ze względu na modułowość, złącze HighPower może być montowane zgodnie z wymaganiami poszczególnych użytkowników. Korzyścią wynikającą z konstrukcji wtyku Weidmüller jest widoczność postępu okablowania do końca procesu. Wkłady stykowe utrzymywane w ramie nośnej są połączone z płytą montażową, która jest następnie wkręcana w korpus obudowy.

Wieloczęściowa, odlewana z aluminium obudowa została specjalnie zaprojektowana dla RockStar® HighPower i ma stopień ochrony IP 68 / 69K. Obudowa jest wysoce odporna na wstrząsy i korozję. Nawet gdyby uderzył kamień i spowodował szkody podczas jazdy Verlaro® D z dużą prędkością, nie trzeba wymieniać całego złącza, ze względu na modułowąkonstrukcję. Konieczna jest wtedy tylko wymiana uszkodzonej obudowy.

Obudowa jest niezwykle stabilna i jednocześnie precyzyjnie wyprofilowana. Jej ściany są cieńsze niż w porównywalnych obudowach (np. po utwardzaniu). Złącze HighPower ma minimalną masę i niewielki rozmiar, dzięki czemu najlepiej wykorzystuje się dostępną przestrzeń, a pociąg ma tylko minimalne dodatkowe obciążenie.

Praktyczne – w najdrobniejszych szczegółach

Uchwyty montażowe ze stali nierdzewnej, które są przykręcane do obudowy, nie są standardowym wyposażeniem - zostały indywidualnie zaprojektowane specjalnie do wymagań firmy Siemens. – Zaprojektowaliśmy specjalny uchwyt montażowy do stosowania w Verlaro® D, który można łatwo montować w pozycji górnej – wyjaśnia Jürgen Beymann z Weidmüller. – Specjalne wyżłobienia prowadnicy w uchwycie pozwalają na łatwe mocowanie wkładek.

Wszystkie te właściwości tworzą nowe zlącze HighPower firmy Weidmüller. W tym produkcie każdy szczegół konstrukcyjny ma na celu dodanie rzeczywistej wartości dla branży. Stosując to złącze, użytkownik korzysta z lepszej produktywności podczas instalacji i konserwacji systemów Siemens. Velaro® D i HighPower mogą więc jeździć razem z dużą szybkością.

W celu zapewnienia nieprzerwanego zasilania w pociągu Velaro® D firma Weidmüller opracowała specyficzne   rozwiązanie łączności dla tej konkretnej aplikacji

Rozwiązanie łączeniowe dla ciasnych przestrzeni

Firma Siemens Mobility poszukiwała także bezprzerwowego zasilania dla wszystkich ośmiu wagonów w swoim pociągu Velaro® D. Poszukiwali rozwiązania do bezpiecznego podłączenia przewodów średniej mocy do 4 kV, które byłoby wydajne i, co najważniejsze, kompaktowe. Aby zastosować te złącza w najmniejszych przestrzeniach, firma Weidmüller zaprojektowała kompaktową złączkę dwusworzniową WFF 185 , która może przesyłać napięcie 4 kV.

Inżynierowie Weidmüller, zainspirowani pomysłem dyrektora ds. kluczowych klientów Hansa-Jürgena Kerna, zaprojektowali specjalną konstrukcję z przegrodami umieszczonymi pomiędzy wtykami kołkowymi. Zaciski musiały być również przymocowane do obudowy izolacyjnej, aby zapewnić możliwość przesyłania 4 kV.

Specjalnie przetworzone panele przymocowane do zacisków kołkowych WFF muszą spełniać dwie funkcje. Po pierwsze, przystawki zacisków i uchwyt montażowy są oddzielone od siebie, aby zapewnić ich bezpieczną izolację. Po drugie, obudowa musi wytrzymać obciążenie mechaniczne i zapewnić odporność na drgania, połęczeniu między wtykiem a gniazdem. Następnie szyny umieszcza się w kompaktowych pomieszczeniach instalacyjnych, które znajdują się na obu końcach każdego wagonu kolejowego. Uchwyt montażowy stanowi kluczowy czynnik w tworzeniu szybkiego i łatwego przyłączenia tego rozwiązania.

Sprytna redukcja liczby wariantów złączy

WFF 185 - o szerokości 3,5 cm - jest znacznie mniejsze niż standardowe złącza kołkowe, stosowane konwencjonalnie do przesyłu 4 kV. Ale nie tylko kompaktowość tego rozwiązania przekonało firmę Siemens Mobility. Producent pociągu był również w stanie zmniejszyć liczbę wariantów złącz i wariantów końcówek kablowych, których potrzebują do podłączenia kabli średniej mocy. Listwy WFF-185 firmy Weidmüller zostały wybrane jako rozwiązanie łączeniowe dla kabli 110 V i 4 kV w Velaro® D.

Masz jakieś pytania?

* Pola wymagane